Pro průvodce

Expedice 8 : Problémy

NA ZAČÁTEK: Úvod k této části Bible

Tato výprava zahrnuje téměř 400 let historie! Byla to léta bohatá na události, jejichž důsledkem bylo rozdělení jednotného království Davida a jeho syna Šalomouna na dva státy – Izrael na severu a Judeu na jihu. Hříchy severních králů, ilustrované příkladem Achaba, vedly k pádu hlavního města Samaří v roce 722 př.Kr. To znamenalo konec Izraele. Ani Judea neobstála a dostala se v roce 587 př.Kr. do Babylónského zajetí.

Podobně jako tomu bylo v době soudců, i v této době se střídala období neposlušnosti a občasná období, kdy lid Boha poslouchal, ovšem na rozdíl od dřívějška měli nyní králové na vývoj podstatný vliv. Ale ani v dobrých, ani ve zlých časech Bůh nezapomínal na svůj konečný záměr.

Král David byl úspěšný, ale navzdory otevřenosti v naslouchání Boží vůli a velkému rozkvětu království, i on selhal při událostech okolo Bat-šeby . Nejen samotnou aférou s ní, ale také když zabil jejího manžela a pokusil se to ututlat. Jeho zármutek a následní znovuuvedení na trůn nám připomínají, že ani náš pád nemusí být definitivní. Pokání přináší Boží odpuštění. Největším problémem králů, kteří se dopouštěli modlářství je to, že nikdy nečinili pokání. I přes svou velkou moudrost se o tom král Šalomoun nepoučil. Přestože si hned na začátku sv vlády pevně stanovil jako prioritu vytvoření nového centra bohoslužeb, i on se později od Boha odklonil a do jeho života se vloudilo modlářství.

Od slávy, když Bůh naplnil chrám, se přesouváme do doby úpadku, charakterizované Achabem a Jezábel. Když přidáme ještě příběh Elijáše, vidíme strhující sled událostí, kdy je krmen havrany, vdova mu nabídne ubytování, je vyzván k souboji na hoře Karmel – ale potom utíká, připadá si zavržený a propadá zoufalství a beznaději.

Padlé srdce odvrací pozornost od Boha a odvráceni se lidu od Boha vede k tomu, že si

Bůh použije Babylóňany jako svůj nástroj pro potrestání města Jeruzaléma.